پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

آشنایی با پشم گوسفند:

پشم گوسفند از مهمترین کاربرد آن در مناطق سرد سیر حفظ دام در مقابل سرما می باشد مخصوصاً حیواناتی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند پوشش پشم حیوانات به مرور ضخیم تر می شود .

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

یکی از مهمترین علت های اهلی کردن حیوانات توسط انسان احتیاج انسان به پشم و الیاف پشمی بوده و در درجه دوم بحث تامین گوشت مورد نیاز توسط شکار تامین می شده است . در نتیجه بشر برای اولین بار شروع به اهلی کردن گوسفند و بز برای استفاده از پشم و الیاف، گوشت و شیر مورد نیاز خودش بوده است .

پشم گوسفند و بز با رشد صنعت نساجی و تمدن بشری توسعه زیادی پیدا کرده است .

الیاف پشم گوسفند

الیاف پشم گوسفند

الياف حیوانات

الیاف حیوانات، الیافی که از حیوان تولید شده و بصورت موادی از جنس پروتئین هستند و در حقیقت الیاف حیوانی موادی از جنس پلیمر طبیعی پروتئینی می باشند. الیاف حیوانی را به دو گروه تقسیم می کنند :

الف: الیاف مویی

ب : الیاف ابریشمی

الیاف مویی معمولا از حیواناتی نظیر گوسفند ، بز، شتر و خرگوش تولید می شوند .این الیاف بعد از چیده شدن از حیوان تبدیل به نخ شده و سپس به انواع پارچه تبدیل می گردند .

الیاف ابریشمی بوسیله کرم ابریشم تولید می گردند.ابتدا توسط کرم ابریشم بصورت پیله و سپس تولید نخ ابریشم و پارچه های ابریشمی را تولید می کنند .

پشم گوسفند

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

در اغلب نقاط دنیا حیواناتی نظیر گوسفند ، بز ، شتر و لاما دارای پوششی هستند که از آنها در صنعت نساجی بعنوان الیاف مویی برای تولید پارچه و فرش و گلیم و نمد و… استفاده می گردد.

در تمام کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته سعی بر این است تا کمیت و کیفیت پشم گوسفندان را بهتر نمایند . بخصوص که با گذشت زمان و تولید الیاف سنتتیک و الیاف گیاهی بیشتر می شود ولی هیچ کدام از این الیاف نمی توانند با پشم طبیعی برابری نمایند .

منابع الیاف مویی در دنیا

منابع الیاف مویی در دنیا

ساختمان پشم گوسفند:

ساختمان پوست گوسفند

ساختمان پوست گوسفند

رشد الیاف پشم

رشد پشم گوسفندیا شتر و… از پیاز مو که در زیر پوست حیوان قرار دارد شروع می. مو پس از خارج شدن از پیاز مو، از منفذ مو بر روی پوست عبورمی کند واز پوست بیرون می آید. موها پس از خروج از منافذ مو رشد کرده و در حین رشد پیچ و تاب برداشته وبه صورت مجعد و فر در می آیند و میزان پیچ وتاب و فر پشم بستگی به نژاد گوسفند و نوع پشم آن حیوان دارد.

پشم و کرک شتر

پشم و کرک شتر

در سطح تارهاى پشم حیوان فلس‌هائى بوده که باعث دندانه دندانه شدن لبه‌هاى تار پشم مى‌شود و در موقع ریسندگى این برجستگى‌ها در هم فرو رفته وباعث استحکام بیشتر آن مى‌شوند.

فواید پشم گوسفند :

خیلی عجیب است اما در زمان های قدیم کشف شده است که پشم دارای خواص درمانی می باشد کارشناسان معتقدند که روش این اثر درمانی مبتنی بر تماس ملایم با پوست است.فیبر باعث تحریک سیستم مویرگی خون بدن می شود و به افزایش قوای طبیعی بدن کمک می کند.با توجه به جذب و نگهداری گرمای خفیف و انتقال آن به بدن باعث می شود عضلات آرام گردندد.البسه ی ساخته شده از پشم طبیعی برای افراد بیمار یا سالخورده بسیار مفید هستند.

نخ های بافته شده می توانند هوا را جمع کرده و دمای آن را حفظ کنند،در نتیجه دمای بدن را تنظیم می کند.پشم در حین عبور دما رطوبت و گردوغبار را جذب کرده و به عنوان یک فیلتر عالی برای بدن عمل می نماید.پشم حاوی مواد طبیعی به نام لانولین است که آن را غیر قابل نفود می کند،به طوری که پشم سی درصد از رطوبت هوا را جذب کرده و در خود نگه می دارد و جالب است که بدانید شما به هیچ عنوان این رطوبت را حس نمی‌کنید.

کیفیت پشم گوسفند

پشم با کیفیت گوسفند

پشم با کیفیت گوسفند

عامل زیادی کیفیت پشم تولیدی از گوسفندان مؤثر هستند

نژادگوسفند:

مهم ترین عامل کفیت پشم می باشد. برای اینکه پشم هر نژادی از گوسفند از نظر طول،ضخامت سطح مقطع و بعضی خواص فیز کیی دارای کفیت مخصوص به خود است. بهترین پشم و ظریف ترین پشم از گوسفندان نژاد مرینوس به تولید می شود که پشم حاصل از این گوسفندان نیز به پشم مرینوس معروف است. گوسفندان مرینوس در کشورهایی مثل استرالیا، زلاندنو و افریقای جنوبی پرورش داده می شود.

تغذیه: نوع غذا و علوفه ای که به گوسفند داده می شود بر روی کفیت پشم تأثیر زیادی دارد. مثلاً علوفه خشک می تواند به حیوان تغذیه شود یا اینکه حیوان در مرتع از گیاهان و چمن های سرسبز تغذیه نماید.

خاک: خاک یا زمینی که گوسفند در آن رشد و پرورش می یابند ، بر روی کفیت پشم حیوان تأثیر می گذارد. مثلاگوسفندانی که در مراتع سرسبز زندگی میکنند. دارای پشمی تمیز و نرم هستند، در حالیکه پشم گوسفندانی که در زمین های گچی پرورش داده می شوند دارای پشمی ضخیم و حاوی گرد و خاک هستند ولی رشد آنها سریع می باشد و این رشد سریع به خاطر وجود عنصر کلسیم در خاک های گچی می باشد. پشم گوسفندانی که در زمین ها و خاک های رسی پرورش داده می شوند حالت اسفنجی دارند.

آب و هوا: عامل دیگر مؤثر بر کفیت پشم آب و هوا و شرایط جوی محیط پرورش گوسفندان است. در آب و هوای سرد و مرطوب پشم گوسفندان ضخیم می شود، در حالی که در آب و هوای گرم و خشک الیاف پشم ظریف می باشد.

محسنات پشم

خواص پشم:

۱. پشم داراى منافذ می باشد و در مقایسه با سایر الیاف قابلیت جذب آب بیشترى دارد. پشم مى‌تواند بیش از ۱۸ درصد وزن خودش را آب جذب کند بدون اینکه مرطوب به‌نظر بیاید و بیش از ۵۰ درصد وزن خود آب جذب مى‌کند ولى هنوز هم از نظر جذب آب اشباع نیست.

۲. پشم گرما ایجاد مى‌کند.

۳. پشم بهترین ماده عایق خوبی است و از تلف شدن حرارت بدن جلوگیرى مى‌کند و مانع نفوذ هواى گرم به بدن مى‌شود. با توجه به همین خصوصیت است که پشم در محافظت بدن از گرماى استوائى و تابش خورشید و در زمستان در مقابل بادهاى سرد زمستان بسیار خوب عمل مى‌کند.

۴. پشم در مقایسه با سایر الیاف سبک است.

۵. پشم بسیار قابل ارتجاع است مى‌تواند ۳۰% از حد نرمال درازتر بشود و هنوز شکل ظاهرى خود را حفظ نماید.

۶. به‌علت جلوگیرى از نفوذ اشعه ماوراء بنفش سلامت بدن را حفظ مى‌کند.

۷. پشم رنگ‌هاى رنگرزى را خوب جذب کرده و رنگ پایدارى ایجاد مى‌کند.

۸. پشم بادوام است.

۹. تارهاى پشم محکم و قوى است تارهاى هم قطر از فولاد بادوام‌تر است.

۱۰. پشم را به‌راحتى مى‌توان به‌صورت نمد درآورد.

خاصیت جذب آب به پشم این خصوصیت را مى‌هد که لباس‌هاى پشمى زیرى عریق بدن و سایر رطوبت را جذب بکنند و مانع از چسبیده شدن لباس به بدن و یا به لباس‌هاى دیگر گردد. پشم غیرقابل اشتعال است، مگر اینکه مستقیماً در معرض آتش قرار بگیرد.

الیاف پشمی

الیاف پشمی

عوامل مؤثر ارزیابى پشم

طول تارهاى پشم از یک اینچ تا بیش از ۶ اینچ بوده و قطر آنها از ۱۵ میکرون تا ۵۰ میکرون متغیر است، هر چقدر قطر تار پشم کمتر باشد کیفیت پشم بیشتر و ارزش اقتصادى آن بالاتر است. ظریف‌ترین پشم از نژاد مرینوس به‌دست مى‌آید که داراى قطرى در حدود ۱۵-۲۰ میکرون است. پشم گوسفند رامبویه از نظر کیفیت بعد از پشم مرینوس با قطرى در حدود ۳۰-۲۱ میکرون در درجه دوم اهمیت قرار دارد. کشورهائى چون استرالیا، نیوزلند، آفریقاى جنوبى و آرژانتین از مهم‌ترین کشورهاى تولیدکننده پشم ظریف در جهان هستند. در ارزیابى پشم فاکتورهاى زیر نظر گرفته مى‌شود:

۱. رنگ پشم

۲. کوفتگى

۳. حالت یکنواختى بودن

۴. مقاومت در برابر کشش پشم

۵. اندازه طول پشم.

قیمت پشم در سال 1400:

قیمت پشم با توجه به الیاف و جنس و رنگ آن تعیین میگردد و مورد دیگری که در قیمت پشم موثر است گوسفندان را قبل از پشم چینی شسته و یا اینکه بعد از پشم چینی پشم را شستشو داده و در نتیجه قیمت پشم از 4000 تومان لغایت 14000 تومان تعیین می گردد .

دکتر گلابگیران در زمینه خرید پشم گوسفندی در خدمات شما می باشد 09127003652

پشم چینی صنعتی گوسفند

پشم چینی صنعتی گوسفند

پشمى است که بعد از کشتار حیوان از پوست آن جدا مى‌شود این نوع پشم فقط در صنعت نساجى مورد استفاده دارد.

پشم‌چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند به دو روش سنتی با دو کارد و روش صنعتی با دستگاه پشم چین انجام می گیرد .آقای دکتر محسن گلابگیران با راه اندازی اکیپ تخصصی پشم چینی در 15 استان ایران فعال بوده و با دستگاههایی که 90 درصد آن تولید داخلی می باشد در خدمت دامپروران گرامی می باشد همچنین دکتر گلابگیران امکان خریداری پشم گوسفندان پشم چینی شده را فراهم نموده و با قیمت عادلانه ای پشم تولیدی را خریداری می نماید .

آموزش پشم چینی :

قبل از پشم چینی بایستی در صورت امکان حیوان را شستشو داد تا پشم حاصله بهتر گردد همچنین در زمان پشم چینی بایستی از افراد با تجربه استفاده نمود در پشم چینی صنعتی کخ در زمان 2 الی 5 دقیقه برای هر گوسفند طول می کشد حیوان اذیت نشده وافراد پشم چین به سرعت کار را انجام می دهند.

قیمت پشم چینی گوسفند:

پشم چینی گوسفند ایرانی 12000 تومان

  • بدون بستن دست و پای گوسفند

  • زمان پشم چینی هر گوسفند ۲ دقیقه

  • گال و گنبیل دور دنبه و پشم زیر شکم و دست و پا تمیز چیده می شود.

  • در مناطق بدون برق و کوهستانی هم ما می توانیم با موتور برق مستقر و اقدام به پشم چینی نماییم.

  • ما می توانیم روزی ۱۵۰۰ راس گوسفند گله شما را پشم چینی نماییم

پشم چینی گوسفند خارجی ( گوسفند رومن. ایلدوفرانس. رومانف. لاکن.سافولک.آسف و ….) 16000 تومان

  • بدون بستن دست و پای گوسفند پشم چینی

  • زمان پشم چینی هر گوسفند ۲ دقیقه

  • گال و گنبیل دور دنبه و پشم زیر شکم و دست و پا تمیز چیده می شود.

  • در مناطق بدون برق و کوهستانی هم ما می توانیم با موتور برق مستقر و اقدام به پشم چینی نماییم.

  • ما می توانیم روزی ۱۵۰۰ راس گوسفند گله شما را پشم چینی نماییم

مسابقه پشم چینی :

پشم چینی در دنیا بصورت تیم های تخصصی برگزار می گردد و برای تشویق تیم ها مسابقات پشم چینی برقرار می شود تا مشخص گردد هر فرد در عرض چند دقیقه می تواند گوسفند را بدون اسیب رسانی و خطا پشم چینی نماید . این رسم در ایران نیز به همت دکتر محسن گلابگیران با نام مسابقه فصل حریر برگزار شده و این مسابقه در راستای فرهنگ سازی برای پشم چینی بسیار موثر است .

مسئولین محترم جهاد استان ها های سراسر کشور تعاونی ها و اتحادیه های دامپروری کسانی که تمایل دارند مسابقه پشم چینی در استان انها برگزار گردد با شماره آقای دکتر گلابگیران 09127003652 تماس بگیرند.

عکس چیدن پشم گوسفندان:

پشم چینی صنعتی گوسفند

پشم چینی صنعتی گوسفند

پشم چینی صنعتی گوسفند

پشم چینی صنعتی گوسفند

دستگاه پشم چین برقی

این دستگاهها به همت دکتر گلابگیران بومی و در داخل کشور تولید می گردد.

دستگاه پشم چینی

دستگاه پشم چینی

دستگاه پشم چینی

دستگاه پشم چینی

تیغه و شانه پشم چین

تیغه و شانه پشم چین

قیمت پشم چین دستی :

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

قیمت پشم چین برقی :

پشم چین بادی : دستگاههای صنعتی پشم چینی از طریق نیروی برق که الکتروموتور را به حرکت در می آورد و این نیرو از طریق فنر در شلنگ پنوماتیک به دستگاه تیغه پشم چینی منطقل می شود که اصطلاحا به آن دستپاه پشم چین بادی هم گفته می شود . دستگاه پشم چین با قیمت 35 میلیون تومان با گارانتی و خدمات پس از فروش ده ساله ارائه می گردد.