رفع آلودگی های محیط زیست با حمایت از شرکت های دانش بنیان

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست بر رفع آلودگی های محیط زیست با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.


به گزارش ایسنا هلنا کعبی در نشست تخصصی آب و فاضلاب که با حضور مدیران عامل پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در حاشیه چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل و دانش بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش صبح امروز در جزیره کیش برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات، در کنار مصرف‌کنندگان این سیستم‌ها، به موضوع الزامات موجود در قانون هوای پاک در خصوص فرآیندهای پایشی و فعالیت‌هایی که باید در این زمینه انجام شود، تاکید کرد.


وی ضمن بیان اینکه انجام خوداظهاری در پایش آلودگی‌ها و نصب سیستم‌های پایش آنلاین از جمله وظایف الزامی واحدهای مختلف مشمول این قانون هستند، به بازار بزرگ موجود در کشور برای این سیستم‌ها اشاره کرد.


کعبی نبود امکان تهیه نوع خارجی آن‌ها به دلیل گرانی، نبود امکان پشتیبانی و از رده خارج شدن انواع قدیمی آن‌ها به دلیل نبود قطعات مورد نیاز را علت مناسبی برای ورود بخش خصوصی به ساخت این تجهیزات عنوان کرد.


مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تصویب دستورالعمل تعیین نرخ آلودگی موضوع ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوعی بسیار مثبت است.


وی با اشاره به تبصره 7 این ماده قانونی اظهارکرد: بر اساس این تبصره«سرمایه‌گذاری‌هایی که به‌منظور رفع یا کاهش آلایندگی واحدهای آلاینده انجام می‌شود، در صورت تایید رفع یا کاهش آلایندگی توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست، در سال اول یا سالهای بعد، از بدهی عوارض آن واحدها کسر می‌شود و در صورتی که به رفع یا کاهش آلایندگی منجر نشود، به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.» این مورد یکی از نکات خوب این ماده قانونی است که جایگزین تبصره ۱ ماده ۳۸ شده است.


کعبی یکی از چالش‌های اصلی در تایید تجهیزات تولید شده در حوزه پایش را نبود آزمایشگاه‌های تایید نوع ذکر کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد با کمک مجموعه‌هایی نظیر پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه نفت، پژوهشکده محیط زیست به همراه دانشگاه هایی نظیر شریف، تهران و … از مجموعه های علمی توانمند کشور هستند.


وی پیشنهاد داد: با حمایت‌های مالی بخش‌هایی نظیر وزارت نفت، هولدینگ خلیج فارس و … نسبت به ایجاد این زیرساخت اقدام شود زیرا جایگزینی تجهیزات ایران ساخت، ضمن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می تواند در کاهش هزینه‌های شرکت های فعال کشوربسیار نقش داشته باشد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا