از عدم تا باغ فردوس پایان یک سفر ۹ ماهه

اینجا بیمارستان اکبرآبادی است؛ جایی که صدای گریه، نوید دهنده آغاز یک زندگی جدید است و اکنون اولین فرزندان زاده شده در آن، به شرط حیات، بیش از ۸۰ سال سن دارند…


به گزارش ایسنا، پس از انقراض قاجارها و روی کار آمدن سلسله پهلوی، موضوع سلامت، بروز بیماری‌ها و حوادثی که به راحتی امکان جلوگیری از آنها وجود داشت، همچنان تا مدت‌ها گریبانگیر مردم آن زمان بود.


شاید این روزها شنیدن این اصطلاح که مادری باردار “سرِ زا” از دنیا رفته است، عجیب به نظر برسد؛ اما کمتر از ۱۰۰ سال قبل، مرگ با این علت یک موضوع پذیرفته شده در اذهان مردم جامعه بود. از سوی دیگر با وجود اینکه برخلاف روزگار فعلی نیازی به اتخاذ سیاست‌هایی برای حفظ و جوانی جمعیت نبود و داشتن چندین فرزند در هر خانواده پذیرفته شده بود اما، کودکان و نوزادان زیادی هم با عللی از جمله مشکل در به دنیا آمدن، عفونت‌های نوزادی، اسهال و استفراغ،‌ زردی، سینه پهلو، افتادن از بلندی و… در نخستین ماه‌ها و سال‌های بدو تولد از دنیا می‌رفتند.


بر همین اساس بود که دغدغه آموزش به مادر باردار برای حفظ سلامت خود و جنینش، رعایت حداقل بهداشت فردی پس از زایمان، تلاش برای فرهنگسازی عدم زایمان در منزل توسط قابله و مراجعه به بیمارستان‌ برای حفظ جان مادران و نوزادانی با شرایط ویژه یا چند قلویی و… همگی در کنار هم سبب تشکیل “بنگاه حمایت مادران و کودکان” در سال ۱۳۱۹ خورشیدی شد. بنگاهی که کار خود را با همین نام و با هدف ارتقای سلامت مادران و نوزدان و آموزش رشته‌های مرتبط با مامایی از تهران آغاز کرد؛ اما، با گذر زمان اقدام به تاسیس مراکز مشابه دیگری در سایر نقاط کشور کرد.


پس از پیروزی انقلاب و به دنبال شهادت یکی از پرسنل این بیمارستان در دوران دفاع مقدس، نام این بیمارستان به «شهید اکبرآبادی» تغییر یافت؛ بیمارستانی که این روزها در قلب تاریخی پایتخت یعنی خیابان مولوی – ایستگاه «باغ فردوس» همچنان هم با وجود تمام سختی‌ها، جایی برای سرآغاز زندگی است.


در همین زمینه ببینید:


“https://www.isna.ir/news/1402022717216/%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%A7%D8%B4%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DB%B8%DB%B3-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA”>«اشک‌ها و لبخندها» در بیمارستان ۸۳ ساله پایتخت


به بهانه هفته جمعیت، سری به بیمارستان زنان و زایمان شهید اکبرآبادی زدیم و پای صحبت‌های دکتر آرش بردبار – رییس این بیمارستان در حوزه خدمات زنان و زایمان، درمان ناباروری، پذیرش مادران اتباع و کارتن‌خواب‌، چالش‌های بیمارستان در ارایه خدمات به مادران و نوزادان و … نشستیم؛ که در ادامه می‌خوانید:


دکتر آرش بردبار _ رئیس بیمارستان زنان و زایمان شهید اکبرآبادی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، درباره تاریخچه افتتاح بیمارستان اکبرآبادی، گفت: بیمارستان شهید اکبرآبادی یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران است که در سال ۱۳۱۹ ( ۸۳ سال قبل) با هدف کمک به مردم محروم منطقه تاسیس شده است. در آن زمان بیمارستان تحت پوشش “بنیاد فرح” به عنوان دومین بنیاد خیریه پس از سازمان شیر و خورشید شناخته می‌شد که در این مرکز زایمان رایگان برای زنان با هدف خدمت به مردم محروم صورت می‌گرفت.



این فوق تخصص نوزادان و پریناتولوژی ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت بیمارستان اکبرآبادی از بعد از انقلاب اسلامی و نامگذاری آن به نام یکی از پرسنل شهید در دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه بیمارستان شهید اکبرآبادی یکی از پر زاد و ولدترین بیمارستان‌های کشور است،‌ اظهار کرد: بیمارستان در یکی از محروم‌ترین نقاط کشور و در منطقه مولوی و دروازه غار سابق قرار گرفته است و جایگاه ویژه‌ای از نظر خدمت رسانی به مردم منطقه دارد. از طرفی سانتر زنان، زایمان و نوزدان کشور محسوب می‌شود و تمام بارداری‌های پرخطر منطقه و جنوب تهران به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.


او با تاکید بر اینکه سیاست این مرکز از سالیان قدیم حمایت از قشر ضعیف بوده است، بیان کرد: در این راستا درب بیمارستان همواره به روی همه مردم فارغ از وضعیت مالی، ملیت،‌ دین و… آنها باز است. هم اکنون نیز ما هر فردی را که نیازمند دریافت خدمت باشد، پذیرش می‌کنیم؛ هرچند که متاسفانه حمایت درستی از ما انجام نمی‌شود و بیمارستان اکبرآبادی به شکل خودگردان اداره می‌شود.


بردبار ادامه داد: بخشی از مراجعات ما را اتباع یا افراد کارتن‌خواب تشکیل می‌دهند که بیشتر اوقات لازم است نوزادان آنها در NICU بستری شوند و این در شرایطی است که هتلینگ این نوزادان برای هر شب ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و در نهایت به دلیل موقعیت مرکز و نوع مراجعات باید افراد را بعضا با هزینه‌های بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان به شکل رایگان ترخیص کنیم. البته این یک لطف از سوی ما نیست و ما انجام وظیفه می‌کنیم اما یک بار مالی بر دوش بیمارستان است به شکلی که سبب بروز بدهی زیادی برای بیمارستان شده است تا جایی که دریافتی همکاران ما نیز با تاخیر و کمتر انجام می‌شد و واقعا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برایمان متصور نیست بتوانیم با این وضعیت ادامه دهیم.


او به چالش بیمارستان اکبرآبادی با شرکت متروی تهران اشاره کرد و گفت: در زمان دوره اول ریاست جمهوری آقای حسن روحانی و حدود سال ۱۳۹۳ شرکت مترو طی عقد قراردادی با دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۳۰۰ متر زمین از محوطه بیمارستان گرفت تا بتواند در ضلع غربی بیمارستان ایستگاه مترو احداث کند. طبق توافق مقرر شد در ازای این متراژی که شرکت مترو از بیمارستان می‌گیرد، ۲۱۰۰ متر ساختمان برای ما بسازند چرا که برای ساخت ایستگاه مترو یکی از ساختمان‌های ما تخریب شد.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


وی افزود: متاسفانه بیمارستان در این موضوع دچار چالش‌های بسیار زیادی شده است. ایستگاه مترو افتتاح شد اما شرکت مترو نه تنها به وعده خود عمل نکرد بلکه در حین ساخت ایستگاه مترو و گود برداری آن، ساختمان کلینیک ما هم دچار آسیب شد و مجبور شدیم چند سال در یک ساختمانی مانند دخمه به مردم خدمت ارائه دهیم که اصلا در شان بیماران و پرسنل نبود تا این که سرانجام خودمان با کمک وزارت بهداشت حدود یک سال قبل کلینیک ویژه را احداث کردیم.


رئیس بیمارستان اکبرآبادی با تاکید بر اینکه شهرداری و شرکت مترو تهران تاکنون به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند،‌ تصریح کرد: این درحالی است که یک ساختمان نیمه کاره در ضلع جنوبی شرقی بیمارستان وجود دارد که قرار بود ساختمان درمان ناباروری باشد که می‌توانستند اینگونه به تعهد خود عمل کنند ولی علی‌رغم اهمیت این موضوع برای کشور، هرچقدر دوندگی می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم. متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ همکاری از سوی شرکت مترو تهران صورت نگرفته است و دیگر مجبور به ورود به روند قضایی هستیم.


وی همچنین درباره خدماتی که بیمارستان اکبرآبادی به مراجعین ارائه می‌دهد، توضیح داد: ما در بخش‌های رادیولوژی، زنان و زایمان و نوزدان، رشته ژنتیک، شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی و کاردمانی، جنین شناسی، پریناتولوژی، اورولوژی و درمان ناباروری به مردم خدمت رسانی می‌کنیم.


وی درباره تعداد تخت مصوب و فعلی بیمارستان، اظهار کرد: تعداد تخت مصوب و فعلی ما ۲۱۰ تخت است که فعال است. متاسفانه  آمار زاد و ولد در سطح کشور کاهش یافته است و با اینکه مقرر شده است طبق قانون جوانی جمعیت به موضوعات مرتبط با فرزندآوری اهمیت بیشتری داده شود اما گاهی اوقات کمکی نمی‌شود؛ چنانچه مشکلی که با مترو داشتیم را شرح دادم. به نظر می‌رسد در زمینه زنان و زایمان نیازمند بیشتر شدن تنوع رشته‌های مرتبط هستیم.


بردبار تاکید کرد: ما یکی از پر زاد و ولدترین بیمارستان‌های کشور هستیم، یک زمانی در طول سال ۱۲ هزار زاد و ولد داشتیم که رکوردی بی‌نظیر در سطح کشور بود؛ اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته است و به حدود ۸۰۰۰ مورد زایمان در سال در مرکز خودمان رسیده‌ایم. البته مراجعات سرپایی ما خیلی بیشتر است چراکه خانم‌های باردار برای مراقبت‌های قبل از زایمان مکررا به مرکز مراجعه می‌کنند. همچنین آمار افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی نازایی به ما مراجعه می‌کنند نیز قابل توجه است.


وی با اشاره به فعالیت NICU بیمارستان نیز اظهار کرد: از کل تهران در این بخش پذیرش داریم؛ ضمن اینکه تمام زاد ولدهایی که در خود مرکز انجام می‌شود و نوزاد مشکل دارد را بستری می‌کنیم. با ۶۰ تخت، NICU مرکز ما یکی از بزرگترین NICUهای کشور است که خدمات منحصر به فرد ارائه می‌دهند.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


این فوق تخصص نوزادان و پریناتولوژی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته بخش اورژانس بیمارستان،‌ بیان کرد: بیشتر مراجعات این بخش خانم‌های بارداری هستند که دچار درد، آبریزش، کاهش تحرکات جنین و … شده‌اند. یکی از برگ‌های برنده این بیمارستان این است که به صورت ۲۴ ساعته متخصص زنان و زایمان عضو هیئت عملی، متخصص بیهوشی و فوق تخصص نوزادان مستقر در بیمارستان دارد و هر لحظه آماده ارائه خدمت به مادران باردار است. این نیاز پیش از طرح تحول سلامت در بیمارستان اکبرآبادی دیده شد و قبل از اینکه دستورالعمل وزارتخانه باشد ما پزشک مقیم ۲۴ ساعته در بیمارستان فعال داشتیم.


وی در ادامه صحبت‌هایش درخصوص نحوه فعالیت بانک شیر مادر در بیمارستان اکبرآبادی نیز به ایسنا گفت: نخستین بانک شیر مادران در استان تهران در این مرکز از آبان‌ ماه سال ۱۳۹۸فعال شده است. تمام منابع علمی اعلام می‌کنند نوزادی که از شیرمادر محروم است باید از شیر اهدایی پاستوریزه شده سایر مادران استفاده کند و بر اساس این دستورالعمل هرچند با تاخیر نسبت به سایر کشورها اما اقدام به افتتاح بانک شیر مادر کردیم.


وی افزود: مادری که قصد اهدای شیر داشته باشد، پس از اعلام رضایت باید برخی آزمایشات را انجام دهد و شرایطی از جمله عدم اعتیاد، عدم استعمال دخانیات و عدم ابتلا به یک سری از بیماری‌ها را هم داشته باشد. زمانی که مادر بیمار نباشد به عنوان اهداکننده پذیرش می‌شود. البته بعد از تحویل شیر آزمایشات بعدی روی شیر انجام می‌شود تا شیر استرلیزه شود. سپس شیر تمام مادران اهداکننده مخلوط می‌شود و محصول نهایی کشت می‌شود تا دچار عفونت نباشد. با استفتائاتی که از مراجع گرفته شده است به این شکل دیگر مشکل شرعی هم نخواهیم داشت چون شیر چندین مادر ترکیب می‌شود.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بانک شیر بیمارستان نه تنها به نوزادان NICU مرکز خودمان سرویس‌دهی می‌کند بلکه با توجه به عوارض شیرخشک برای نوزادان و بویژه نوزادان نارس ما حتی مراجعاتی از سایر بیمارستان‌ها داریم و آنها را هم تامین می‌کنیم. البته با تعرفه‌های فعلی این امر از نظر اقتصادی به صرفه نیست و تنها علت ادامه دادن فعالیت بانک شیر مادر برای حفظ سلامت و جان نوزادان است.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


وی با اشاره به اینکه در کشور ما شیر مادر هم مانند خون، رایگان اهدا می‌شود،‌ اظهار کرد: این درحالی است که در سایر کشورها برای مادری که شیر اهدا می‌کند مبلغی در نظر می‌گیرند. بیمارستان اکبرآبادی تنها خدمتی که می‌تواند به این دسته از مادران نیکوکار بدهد این است که فرزندان آنها را خارج از نوبت و رایگان ویزیت کنیم. در مورد مادرانی که از خانه شیر اهدا می‌کنند، به آنها آموزش داده‌ایم که چگونه شیر خود را بدوشند تا از بیمارستان آژانس بفرستیم برای هر نقطه‌ای از تهران که مادر ساکن باشد و شیر را تحویل بگیریم و سپس فرایند آزمایش و پاستوریزه کردن انجام شود. همه این فعالیت‌ها با هزینه‌های قابل توجهی انجام می‌شود اما با مبلغ ناچیزی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ما افتخار می‌کنیم که این کمک‌ها را انجام می‌دهیم ولی آنقدر تحت فشار مسائل مالی هستیم که دیگر نمی‌دانیم تا چه زمانی توان ادامه دادن داریم.



او درباره نحوه ارائه خدمت و میزان اعتبارات این مرکز پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار کرد: تاکنون بودجه‌ای برای این بخش دریافت نکرده‌ایم. اجرای قانون وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت بهداشت وظیفه ارائه خدمت دارد و اگر سایر ارگان‌ها ذیل قانون به وظایف خود عمل کنند خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد. ما در محروم‌ترین منطقه کشور هستیم، دور تا دور بیمارستان پر از افراد معتاد متجاهر، کارتن خواب و… است و مشکلات ما با این وضعیت تمام شدنی نیست هرچند که باتمام وجود در تلاش برای ارائه خدمت به این افراد هستیم اما این موضوع اصلا دیده نمی‌شود. در تمام مراتب با مسئولین نامه‌نگاری کرده‌ام و همه قول رفع مشکلات را داده‌اند اما متاسفانه توجهی به مشکلات نمی‌شود.


وی افزود: ابتدا باید خیلی از مسائل از جمله مسائل اقتصادی برطرف شود و بعد به مردم بگوییم بروید دنبال فرزندآوری باشید بنابراین؛ نقش ارگان‌های دیگر هم در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پر رنگ است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: خدمات درمان نازایی ما پس از اجرای قانون از وضعیتی که قبلا تحت پوشش طرح تحول سلامت بود خارج شد و تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و همین سبب شد هنوز در مورد برخی مسائل با بیمه تامین اجتماعی مشکل داشته باشیم چراکه پرداخت‌های بسیار با تاخیری دارند. از طرفی برخی داروهایی که قبلا تحت پوشش بیمه بود ذیل قانون جوانی جمعیت دیگر تحت پوشش نیست، اما در کل وضعیت پوشش خدمات برای مردم بهتر شده است هرچند که هنوز تا نقطه نهایی فاصله زیادی داریم. فکر می‌کنم باید اراده عملی وجود داشته باشد تا قانون به درستی اجرا شود و اصلا به همین علت است که فکر می‌کنم تغییر شگرفی در زاد و ولدهای کشور طی مدت اخیر رخ نداده است.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


وی درباره چالش‌های کرونا برای بیمارستان اکبرآبادی، اظهار کرد: یکی از چالش‌ها کاهش زاد و ولد در زمان کرونا بود البته؛ همه تقصیر این رخداد را با کرونا نمی‌دانم و باید به مسائل اقتصادی هم فکر کنیم. وقتی خانواده‌ای تصمیم به فرزندآوری می‌گیرد، می‌داند که لازم است هزینه‌های زیادی انجام دهد و باید بتواند از پس این هزینه‌ها برآید. کرونا بر مشکلات اقتصادی مردم هم اثر گذار بود چون خیلی از افراد بیکار شدند و خیلی از بنگاه‌ها تعطیل شدند و اینها هم بر زاد و ولد اثرگذار بود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اولویت اول در انتخاب نوع زایمان در بیمارستان اکبر آبادی زایمان طبیعی است،‌ بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تمام تلاش ما این است که زایمان طبیعی انجام شود؛ چراکه بهترین راه تولد برای هر نوزاد زایمان طبیعی است؛ البته در کنار آن می‌دانیم که هیچ مادری نباید درد مضاعف بکشد؛ بنابراین با پایبندی به اصول علمی توصیه ما این است که تمام مادران زایمان بی‌درد انجام دهند.


بردبار توضیح داد: یعنی با حضور متخصص زنان و متخصصین بیهوشی از روش‌های بی‌دردی برای زایمان خانم باردار استفاده شود؛ چراکه علت استقبال بسیاری از خانم‌ها از سزارین ترس از درد زایمان طبیعی است. از طرفی تبلیغات زیادی برای انجام سزارین انجام می‌شود اما اولویت اول ما انجام زایمان بی‌درد و بعد از آن اگر مقدور نبود زایمان طبیعی و در نهایت سزارین است.


وی با اشاره به اینکه بیمارستان اکبرآبادی یک مرکز ارجاعی است، تصریح کرد: به همین دلیل عموما زایمان‌های پیچیده و چند قلویی، مادرانی با سابقه سزارین قبلی، افت قلب جنین و… به ما ارجاع داده می‌شوند و به همین دلیل برخی از مواقع ممکن است آمار سزارین ما افزایشی شود چون همکاران مجبور به سزارین می‌شوند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص سایر روش‌های انجام زایمان، بیان کرد: زایمان در آب زمانی در بیمارستان انجام می‌شد، اما پس از اینکه دیگر منابع علمی تاکیدی روی آن نداشتند ما هم دیگر این خدمت را ارائه ندادیم. زایمان بدون درد و زایمان فیزیولوژیک در بیمارستان اکبرآبادی انجام می‌شود و در این زمینه حتی به مادر آموزش هم داده می‌شود.


وی تاکید کرد: هر زمان سزارینی در این مرکز انجام شود، حتی با وجود اندیکاسیون پزشکی، خود بیمار باید فرانشیز سهم بیمه‌ای‌اش را پرداخت کند.


وی با اشاره به اهمیت آموزش مادر باردار، تصریح کرد: به مادر توضیح می‌دهیم که پس از وضع حمل با روش طبیعی، شرایط خیلی بهتری نسبت به مادری که سزارین کرده است، خواهد داشت و ضمن ارتباط بهتری که با نوزاد می‌گیرد، برای بارداری‌های بعدی هم وضعیت بهتری خواهد داشت؛ زیرا مادری که سزارین کرده است شاید بتواند یک یا دو بار دیگر زایمان کند اما برای تعداد زایمان بیش از این ریسک چسبندگی،‌ پارگی رحم و… وجود دارد. مادری که سزارین می‌کند در ساعت اولیه و طلایی پس از به دنیا آمدن فرزندش که باید تماس پوست به پوست برقرار کند، او را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد، درد دارد و بی‌حال است و زمانی هم که اوضاع و احوالش بهتر می‌شود فرزندش به خواب می‌رود و شاید به اندازه کافی هوشیار نباشد؛ در واقع گاهی در مادرانی که سزارین کرده‌اند تغذیه با شیر مادر هم دچار اختلال می‌شود و شانس موفقیت ما کاهش می‌یابد. این که یک فرهنگ غلط زایمان سزارین را بر زایمان طبیعی ارجح می‌داند، اشتباه است.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


بردبار با تاکید بر اینکه در بیمارستان اکبرآبادی برای کسانی که بیمه پایه دارند زایمان طبیعی با دو روش بدون درد و فیزیولوژیک رایگان است، بیان کرد: وجه زایمان سزارین نیز به صورت گلوبال و سراسری به بیمارستان پرداخت می‌شود. بیمارستان اکبر آبادی به عنوان بیمارستان مرجع با زایمان‌های معمولی روبرو نیست و عموما زایمان پیچیده با چند روز بستری و مراقبت ویژه به ما مراجعه می‌کنند و به جای اینکه یک شب بستری باشد ممکن است چندین روز در بیمارستان باشند؛ بنابراین هزینه ما برای این فرد با یک زایمان عادی متفاوت است اما از نظر سازمان‌های بیمه‌گر همه زایمان‌ها حتی با وجود سختی و پیچیدگی و ارائه خدمات بیشتر یک خدمت است.


وی افزود: در این مرکز تمام خدمات تحت پوشش بیمه‌ است ولی شاید بیمارستان دیگری که خدماتی از جمله جراحی زیبایی ارائه می‌دهد که ذیل پوشش بیمه نیستند و تعرفه آزاد دریافت می‌کند، برخی هزینه‌ها جبران شود اما همه خدمات ما بیمه‌ای است و متاسفانه پرداخت‌ها به ما با تاخیر انجام می‌شود به شکلی که معوقات بیمه تامین اجتماعی بالاتر از یکسال است. آیا ارزش پول امسال با سال قبل قابل قیاس است آن هم در شرایطی که ما باید تجهیزات پزشکی را با تعرفه‌های موجود خریداری کنیم؟


رئیس بیمارستان زنان و زایمان شهید اکبرآبادی ادامه داد: تعرفه‌های فعلی به گونه‌ای است که گاها مریض بعد از پرداخت از من می‌پرسد آیا این مبلغ درست از او دریافت شده است؟ چراکه گاهی هزینه خودرویی که بیمار را به بیمارستان آورده است از تعرفه دریافتی ما حتی تا ۱۰ برابر بیشتر است. بر اساس هیچ یک از استانداردهای بهداشتی دنیا، تعرفه‌های سلامتی که در ایران وضع می‌شود واقعی نیست و با هیچ هزینه‌ای همخوانی ندارد. امیدواریم روزی مسوولان به این تعالی برسند و بدانند بودجه‌ای که برای سلامت مردم می‌گذارند، هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری است.


وی با اشاره به اینکه حوزه سلامت به شکل‌های مختلف تحت آسیب است، اظهار کرد: شرکت‌ها طلب‌های مختلفی از ما دارند و من تنها شرمنده این افراد می‌شوم. این بیمارستان به همه جا بدهکار است و هیچکس صدای من را نمی‌شنود. از طرف دیگر متاسفانه مهاجرت پزشکان و پرستاران در زمینه تامین نیروی انسانی هم اثرگذار بوده است. پزشکان و پرستاران ایرانی بسیار توانمند هستند و کشورهای خارجی به دنبال جذب آنان می‌روند و با درآمد آنچنانی قدر آنها را می‌دانند. امیدارم مسوولان کشور برای حل این مشکل سیاست درست اتخاذ کنند. هر یک نفر از شاگردانم که قصد مهاجرت می‌کنند گوشه‌ای از قلب من هم با آنها کنده می‌شود چرا که این استعدادهای خوب را از دست می‌دهیم.


بردبار افزود: یک دستگاه ماموگرافی در مرکز داریم که تقریبا ۲.۵ سال پیش گارانتی آن تمام شد و از یک روز صبح دیگر روشن نشد و وقتی شرکت برای ارزیابی آمد اعلام کرد که یکی از قطعات دستگاه سوخته است و هزینه خرید آن قطعه ۲.۵ میلیارد تومان است؛ آن وقت ویزیت بیماران چقدر است؟ ۴۰ هزار تومان. نمی‌توان توقع داشت دستگاه پزشکی ۴۰ یا ۵۰ سال برای ما کار کند؛ چراکه تکنولوژی بروز می‌شود و لازم است دستگاه‌های جدید تهیه کنیم. در آخر هم نه ما و نه دانشگاه علوم پزشکی نتوانستیم قطعه سوخته را تهیه کنیم و یک خیر هزینه خرید قطعه را تقبل کرد. اگر خیرین دست ما را نگرفته بودند سال‌ها پیش از این ضربه می‌خوردیم. با وجود تمام مشکلاتی که ذکر کردم اما سعی کردیم لیست انتظار ارائه خدمت شکل نگیرد و به شکل ۲۴ ساعته فعال هستیم.


این فوق تخصص نوزادان و پریناتولوژی ادامه داد: اکنون به کرات عنوان می‌شود که تمام ایرانیان و اتباع قانونی بیمه دارند و هیچ بیمار فاقد بیمه نداریم؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از مراجعات به بیمارستان اکبرآبادی اتباع غیرقانونی هستند که هیچ مدرک هویتی ندارند و ما هم نمی‌توانیم به آنها خدمت ندهیم. آنها هم معمولا رایگان خدمت می‌گیرند و حتی خیلی از آنها می‌روند از مسئولان مختلف نامه می‌آورند که هزینه‌ها را رایگان محاسبه کنید اما آیا فکر شده است که من باید از کجا این هزینه را تامین کنم؟


وی افزود: از طرفی اعلام می‌شود که هر ایرانی می‌تواند روی تخت بیمارستان بیمه شود و خدمت بگیرد؛ اما مسئله این است که خیلی از کسانی که به این مرکز می‌آیند چون کارتن خواب یا معتاد متجاهر هستند، نمی‌خواهند شناسایی شوند و یا مدارک هویتی ندارند و یا از دادن آن و تکمیل مشخصات‌شان خودداری می‌کنند. در این شرایط وقتی با خانمی که باید اورژانسی زایمان کند مواجه هستیم، چه کاری از ما ساخته است جز اینکه زایمان را انجام دهیم؟


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


بردبار ادامه داد: فرزند این مادران را رایگان به دنیا می‌آوریم و حتی کودکان آنها را هم که ممکن است دچار مشکلاتی باشند در NICU بستری می‌کنیم؛ در حالی که مادر بدون هیچ اثری از بیمارستان رفته است. در این بین ما با چالش دیگری مواجه هستیم که نوزاد نزد بیمارستان مانده است و باید با سازمان بهزیستی وارد پروسه‌های متداول شویم. هر مادر معتادی که به بیمارستان مراجعه کند فورا به اورژانس ۱۲۳ اطلاع می‌دهیم تا قانونا ظرف سه روز به منزل آنها مراجعه و بررسی کنند که آیا فرد شرایط نگهداری از نوزاد را دارد یا خیر؟ که معمولا شرایط نگهداری وجود ندارد و نوزاد بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در بیمارستان می‌ماند؛ درحالی که برای شیرخشک،‌ پوشک، هتلینگ بیمارستان و… هزینه می‌کنیم و بهزیستی رفته است ببیند شرایط نگهداری دارد یا خیر؟


وی افزود: بعد باید دوندگی کنیم تا از بهزیستی پذیرش بگیریم و در این میان پرسنل من هم وارد سیکل اداری پیچیده می‌شوند درحالی که ناگهان ممکن است خانواده‌ای مراجعه کند و بچه‌اش را بخواهد درحالی که طبق موازین قانونی ما نوزارد را به بهزیستی تحویل داده‌ایم.


وی در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش نوزاد مادران معتاد متجاهر، توضیح داد: در قسمت‌های مختلفی از بیمارستان این مسئله بررسی می‌شود و اگر متوجه چنین روندی شویم موضوع را به نیروی انتظامی گزارش می‌دهیم اما در این زمینه هم به نظر می‌رسد که اراده پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد؛ یک کارشناس پرستاری و مامایی توانایی شناسایی اسناد جعل شده را ندارد و اگر کسی با کارت ملی و شناسنامه جعل شده ادعا کند که والد یک نوزاد است ما نمی‌توانیم صحت آن را زیر سوال ببریم.


او تاکید کرد: بارها با مراجع ذی‌صلاح نامه‌نگاری کرده‌ایم و درخواست دسترسی به بانک اطلاعاتی داشته‌ایم که برای کارشناس مستقر در بیمارستان محرز شود فرد مدعی، والد واقعی نوزاد است یا خیر؟ متاسفانه هیچ کس هیچ جوابی به ما نمی‌دهد؛ درحالیکه تا این اتفاق نیفتد هرچقدر هم که ما مراقبت کنیم باز هم راه تقلب باز است؛ چون خرید و فروش نوزاد با مبالغ بالا انجام می‌شود و هرچقدر که سخت بگیریم بازهم راه کار خلاف را پیدا می‌کنند.


رئیس بیمارستان زنان و زایمان شهید اکبرآبادی درباره پروسه ترک اعتیاد نوزادانی که از مادر معتاد به دنیا آمده‌اند،‌ تصریح کرد: این نوزادان ۹ ماه در شکم مادر اعتیاد داشتند و پس از زایمان هم مشابه یک فرد معتاد بستری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند تا ترک داده شوند که این موضوع هم پروسه پیچیده‌ای دارد. پس از ترک دادن نوزاد هم خیلی اوقات دیگر کسی به دنبال او نمی‌آید و ما نوزاد را به بهزیستی تحویل می‌دهیم.


وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ درصد مراجعات و زاد و ولدهای بیمارستان اکبرآبادی را اتباع تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آنها اتباع غیرقانونی هستند. از طرفی وقتی مادر مراقبت در حین بارداری و قبل از تولد نوزاد نداشته است، احتمال عوارض بارداری و نوزادی بیشتری خواهد داشت؛ یعنی در واقع احتمال بروز عوارض برای این مادران و نوزادان بیشتر است و به همین دلیل معمولا تعداد نوزادان دچار مشکل که در NICU بستری می‌شوند، بیشتر است که به تبع هزینه‌های بیشتری هم خواهند داشت؛ درحالی که خود خانواده‌ هم پولی ندارد که به ما پرداخت کند؛ بنابراین باید در سطح کلان به موضوع نگاه شود.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


او تاکید کرد: گاهی پرسنل که شرایط این مادران و نوزادان را می‌بینند تشکر می‌کنند که نهایت همکاری را با آنها داشته‌ایم ولی این درحالی است که برخی مواقع کارانه آنها پرداخت نمی‌شود، حقوق‌شان کمتر می‌شود، امکانات رفاهی کمی دارند و… در واقع برای تامین هزینه‌هایی که ذکر کردم من دستم را در جیب پرسنل می‌کنم تا توانایی پرداخت داشته باشم. ما یک مرکز آموزشی _ درمانی هستیم که بر اساس مسائل علمی تصمیم‌گیری می‌کنیم و همیشه علم و دانش و کمک به بیمار از هر مسئله‌ای بالاتر است.


وی با اشاره به اینکه خدمات سلامت و پزشکی کشور در سطح یک ارائه می‌شود، اظهار کرد: اما اگر برای رفع مشکلات حوزه سلامت کمک نشود این قسمت نابود خواهد شد. این برای یک رئیس بیمارستان خیلی بد است که به جای مسائل آموزشی، به فکر مسائل مالی و رفع بدهی‌ها باشد. در کشور ما گفتند بیمارستان خودگردان باشد و این درحالیست که به فوتبال و صنعت سوبسید می‌دهند. چرا باید بیمارستان درآمدزا باشد اما سوبسید  به صنعت و فوتبال و … برسد؟ این پازل باید به درستی حل شود.


وی درباره چالش‌های این مرکز درمانی، ادامه داد: ساختمان اصلی بیمارستان تقریبا ۷۰ سال قدمت دارد و طبیعی است که استانداردهای حال حاضر را پاس نکند؛ با این حال هربار هر اخطاری که به ما دادند سعی کردیم مقاوم سازی کرده و اقدامات ایمنی را انجام دهیم. رفع مشکلات ایمنی علی‌رغم تمام مشکلات از اولویت‌های ما است اما، همانطور که در مورد ریزش یکی از ساختمان‌ها به دنبال ایجاد ایستگاه مترو توضیح دادم، باید بدانیم خاک این منطقه سست است و بروز یکسری از مشکلات قابل انتظار است. جان مردم و همکاران اولویت ما است؛ از این رو تمام تلاش خود را در زمینه ایمنی کرده‌ایم؛ هرچند که هنوز با حد ایده‌آل فاصله قابل توجهی داریم، اما به حدی که توانستیم تلاش کرده‌ایم. البته بیشتر بیمارستان‌های کشور عمرهای طولانی دارند و برای ایمن کردن آنها نیاز به بودجه کلان است.


از «عدم» تا «باغ فردوس»؛ پایان یک سفر ۹ ماهه


او در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره ارائه خدمت در بخش درمان ناباروری نیز گفت: بیمارستان اکبرآبادی از اواخر دهه ۸۰ آغاز به کار کرده است و تمام خدمات مورد نیاز به زوجین نابارور ارائه می‌شود؛ هرچند که محدودیت‌هایی برای رحم اجاره‌ای، تخمک اهدایی و… داریم، اما سایر خدمات بدون نقص با نظر رئیس بخش مربوطه ارائه می‌شود.


وی افزود: بیمارستان ما در طول سال ۱۴۰۱ به عنوان بهترین بخش نازایی کشور شناخته شد چون با تمام مشکلات، هر زوجی که به ما مراجعه کرد را مداوا کردیم و از هیچ بیماری حتی یک ریال هم پول اضافه نگرفتیم چون مردم نباید از مشکلات و چالش‌های ما دچار آسیب شوند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا